W związku z art. 3 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 ze zm.), zwanej dalej ustawą, Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy - właściciele nieruchomości niezamieszkałych którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są zobowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej (wykaz dostępny: https://www.grodek.pl/gospodarkaodpadami/61-rejestr-dzialalnosci-regulowanej.html) przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Do nieruchomości niezamieszkałych, na których wytwarzane są odpady komunalne zalicza się m.in.: lokale handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe, produkcyjne, itp.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza jedynie w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej (art. 6j ust. 4a ustawy).
Jednocześnie informuje, iż zgodnie z art. 4d ustawy, wytwórcy odpadów komunalnych są zobowiązani do selektywnego zbierania wytworzonych odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w uchwale Nr XLIII/378/23 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego z 2023 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2021 r. poz. 906), zgodnie z którym selektywnie zbiera się: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady.
W związku z powyższym właściciele lub użytkownicy nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do złożenia wypełnionego formularza zgłoszeniowego do Urzędu Gminy Gródek w terminie do dnia 30 marca 2025 r.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest w Urzędzie Gminy Gródek oraz na stronie www.grodek.pl w zakładce „Druki i formularze”.
Wypełnione zgłoszenie należy dostarczyć do Urzędu Gminy Gródek, pok. nr 10 (osobiście bądź za pośrednictwem e-Doręczenia lub poczty, lub na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).