DRODZY MIESZKAŃCY!!!
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Gminy są obowiązane corocznie osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w odpowiedniej wysokości (np. za rok 2024 co najmniej 45% wagowo, za rok 2025 co najmniej 55% wagowo). Poziomy wzrastają nieregularnie o 1, 5 czy 10 punktów procentowych rok do roku. Dotrzymywanie rosnących z roku na rok poziomów stanowi dla gmin spory problem. Natomiast za nieosiągnięcie wymaganych poziomów, wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada na gminy kary pieniężne.
Szanowni Mieszkańcy!
W związku ze stale rosnącymi poziomami przygotowania do ponownego użycia
i recyklingu odpadów komunalnych oraz kosztami odbioru odpadów – apelujemy:
- Segregujmy właściwie odpady. Prawidłowa segregacja “u źródła”, czyli w domu to podstawowy, realny wkład w dbałość o środowisko, przejaw wysokiej kultury
i świadomości ekologicznej, a ostatecznie także tańsza opcja pozbywania się odpadów. Segregując właściwie odpady, możemy dać im drugie życie.
Za brak właściwej segregacji gmina może nałożyć na właściciela nieruchomości opłatę podwyższoną stanowiącą trzykrotność stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny.
- Zagospodarowujmy bioodpady w przydomowych kompostownikach – ograniczy to ilość odpadów przekazywanych do odbioru i zagospodarowania oraz zmniejszy koszty związane z odbiorem i zagospodarowaniem bioodpadów. Powstały kompost z przydomowych kompostowników można wykorzystać do użyźniania gleby w ogrodach, natomiast masę bioodpadów zagospodarowanych w przydomowych kompostownikach gmina możne wykorzystać do osiągnięcia niezbędnych poziomów recyklingu.
Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujący bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym mogą skorzystać ze zwolnienia w części z opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Starajmy się w każdym gospodarstwie domowym ograniczyć ilość wytwarzanych odpadów.
- Rzetelnie wywiązujmy się z obowiązku składania deklaracji: tej pierwszej –
w terminie 14 dni od zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca; oraz kolejnych – w przypadku zmiany danych do określenia opłaty, nie tylko gdy zmniejsza się liczba osób zamieszkałych na danej nieruchomości ale również wówczas, gdy mieszkańców przybywa. Właściciele nieruchomości, którzy przebywają na terenie Gminy Gródek
w wybranych miesiącach (zazwyczaj w sezonie wiosenno-letnim) również powinni złożyć deklarację – na określone miesiące w roku. Każde niezłożenie lub nierzetelne wypełnienie deklaracji powoduje, iż pozostali mieszkańcy są obciążani wyższą stawką opłaty
i w rezultacie płacą za tych, którzy nie składają deklaracji lub podają nieprawdziwą ilość osób zamieszkujących nieruchomość.
W razie niezłożenia deklaracji albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych
w deklaracji, zgodnie z wyżej powołaną ustawą - Wójt określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki. Ustawa przewiduje również sankcje karne: Kto wbrew obowiązkowi nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - podlega karze grzywny.
Wójt Gminy Gródek
Wiesław Kulesza